sobota 25. júna 2016

Všetky skvelé miesta - Recenzia

Anotácia: Theodora Fincha trápia depresie. Každý deň premýšľa nad smrťou, no zároveň hľadá dôvody, prečo žiť. Violet Markeyová ráta dni do maturity, aby mohla ujsť z malého mesta, kde ju prenasledujú bolestné spomienky na sestrinu tragickú smrť.

Navzájom sa nepoznajú, až kým sa obaja neocitnú na rímse školskej zvonice, s pohľadom upretým na chodník šesť poschodí pod nimi. Dole sa zhlukujú študenti a škodoradostne pobádajú Fincha, aby skočil. Na výčiny problémového študenta sú už zvyknutí. Čo tam však robí Violet? Keď dvojica napokon cúvne, na druhý deň sa v školských novinách objaví článok o hrdinke Violet, čo zachránila čudáka Fincha. Nebolo to však naopak? Finch je novou známosťou uchvátený a Violet presvedčí, aby spolu pracovali na školskom projekte - túlali sa po Indiane a poznávali jej neobjavené zákutia, všetky skvelé miesta, o ktorých mnohí ani netušia. Práve tam pochopia, že môžu byť sami sebou, zbaviť sa nálepiek, ktoré im dávajú tí, čo ich vôbec nepoznajú. Skrátka môžu byť konečne šťastní.
Zdanie však občas klame, najmä ak je smútok priveľký.

***

Na knihu môžete nájsť rôzne názory. Niekto ju miluje, niekomu sa vôbec nepáčila. Mňa kniha zaujala už od začiatku. Vtiahla ma do deja neuveriteľnou rýchlosťou. Nestihla som sa spamätať a už som bola na konci. Tento príbeh je veľmi silný. Zachytáva životy dvoch úplne odlišných osobností, ktoré si aj napriek týmto odlišnostiam našli k sebe cestu.

Finch nie je zrovna príklad na úžasného chlapca, po ktorom túži každé dievča, no ja som si ho zamilovala aj tak. Bol iný. Bol zvláštny. Zároveň bol však jedinečný. Mal v sebe istú formu "duše", ktorú v mnohých knihách hľadáte a nemôžete nájsť. Napriek zlej minulosti, nie najlepšej prítomnosti, si vedel vychutnávať každý okamih a na každom okamihu hľadať tie krásne pozitíva, ktoré ho poháňali ďalej. Je to postava, ktorá vleje do vášho života kúsok svetla a zároveň máte pocit, že život je bezstarostný.

Táto kniha rozhodne nie je pre všetkých. Napriek tomu, že holdujem vážnejším knihám a milujem literárne skvosty, táto kniha ma zaujala. Nemôžete za ňou hľadať literárny skvost, veď nie je určená pre každého. Je určená pre mladých. Pre tých, ktorí ešte stále hľadajú pozitíva vo svojom živote. Vždy môžete byť na tom horšie, ale je len na vás či sa rozhodnete to vzdať alebo bojovať zo všetkých síl.

Kniha sa hlavne na konci veľmi podobala knihám Johna Greena, hlavne Papierovým mestám, ktoré ja absolútne nemám rada. Napriek tomu to až tak nevadilo. Autorka dala tomu iný zmysel, iný pohľad a rozhodne zaujímavejšiu situáciu. Téma tripu bola zaujímavo podaná a vy ste mali pocit, že cestujete s nimi a objavuje všetky tie skvelé miesta s nimi.